fbpx

Investitii si obiective pe 2020

Sal’tare aventurierule. Wow, ce an fantastic din punct de vedere financiar am lasat in urma.

  • Venitul activ total si-a continuat explozia, fiind cu 43.86% mai mare fata de cel din 2018, ajungand sa fie de 43.5 ori mai mare fata de cel de acum 7 ani, cand eram boboc in viata profesionala. Magnitudinea este impresionanta si sunt recunoscator mai mult decat pot exprima in cuvinte. Practic, in 2019, la fiecare 6 zile am facut cat intr-un an acum 7 ani. O.M.G.
  • Randamentul net in EUR pe portofoliul de pe pietele de capital 28.02%. Nu am mai prins niciodata un an atat de bun. Sa-ti cresti averea de pe pietele de capital cu aproape o treime este pur si simplu wow.
  • Randamentul, tot net in EUR pe portofoliul imobiliar: 13.2%. Delicios.

Dar 2019 este istorie, anul 2020 fiind deja aici. Care-i planul pe acest an ?

Viata profesionala

In acest an doresc sa reduc orele de munca petrecute la jobul traditional. Un 10 ore pe zi e acceptabil. Cine stie, poate chiar un clasic de 9-to-5 pe zi in anumite luni.

In acelasi timp doresc sa ma focusez mai mult pe proiecte personale.

Venitul activ total

Hai sa-ti zic un secret. Inca din primul an de munca mi-am setat un obiectiv sa ajung sa am un venit activ total anual ce parea absurd la acel moment (o crestere a venitului activ de vreo 25 de ori). In anul 2017, adica dupa 5 ani de munca, am bifat ceea ce parea nerealizabil: atingerea obiectivului.

Cumva, in 2018 si apoi inca o data in 2019 am tot continuat explodarea venitului activ. Totul a venit dintr-o inertie, insa o inertie sustinta de o munca si un efort activ colosal din partea mea.

In 2020 insa, am realizat ca duc o lupta fara castigator, si ca nu mai are sens sa continui aceasta explozie constanta a venitului activ.

Domnule CarutaCuBani, dar nu vrei mai multi bani ?

Aventurierule, ma aflu in punctul in care nu mai sunt dispus sa fac sacrificii in materie de timp pentru bani. Am ajuns sa castig activ mai mult decat suficient. Am avut o rata de economisire de aproape 80% in 2019, in conditiile in care am dat frau complet liber cheltuielilor. La ce bun sa castig mai mult ? Sa am o rata de economisire de 90% ? Makes no sense. Si nici nu am mentionat nimic de ceea ce generez pasiv…..

Nu pot nici sa-mi pun ca target pentru venitul activ total valoarea din 2017 pentru ca ar fi prea usor de atins. Astfel, pe acest an, target-ul este sa am un venit activ total egal cu cel din 2018. Challenge-ul este sa realizez acest lucru avand un program de lucru normal. Imi plac provocarile.

Investitii

Evident, voi continua sa investesc agresiv si pe 2020. In principiu voi pastra aceeasi strategie, cu mici schimbari.

Piete de capital

In mare, acelasi lucru: investit la greu in indecsi, prin ETF-uri.

Daca nu stii, strategia mea este sa am un portofoliu de ETF-uri pe pietele dezvoltate si emergente. Acest portofoliu urmareste teoretic media ponderata pe capitalizare globala.

Domnule CarutaCuBani, cum adica teoretic ?

Adica ponderea investitiilor are anumite deviatii. Mai exact 2 deviatii, sau tilt-uri cum zic americanii:

  1. Small-cap
  2. Piete emergente

Consider insa ca nu este momentul sa fac public portofoliul meu, fiind unul care poate deveni periculos daca nu este inteles corect. Cum in Romania marea majoritate abia paseste pe prima treapta a investitiilor, cel mai bun sfat pe care il pot da este sa investeasca in medie ponderata pe capitalizare globala.

Voi adapta putin totusi strategia de cumparare. Acum vreo 3 ani si ceva credeam cu tarie ca vor urma perioade de corectii relativ mici si rapide urmate de cresteri sustinute. Astfel, mi-am facut o strategie in care sa am mereu bani disponibili sa cumpar pe aceste corectii. Dupa mai multe studii si calcule personale am ajuns la concluzia ca optim este sa intru mereu cand piata pica cu 5% fata de ultimul buy personal, sau ultimul maxim atins.

Am avut noroc. In ultimi 3 ani chiar asta s-a intamplat: mai multe caderi micute de 5%-15% de care am profitat din plin. Dupa 2 ani am crescut substantial sumele aruncate pe corectii, iar in 2020 le voi mari din nou destul de mult.

Domnule CarutaCuBani, de ce ?

Consider ca probabilitatea de a avea niste corectii frumoase in 2020-2021 este destul de mare si vreau sa fiu pregatit sa profit din plin. Desigur, in acelasi timp, continui sa investesc frumos, constant, lunar.

In 2020 nu voi investi deloc in obligatiuni. Am 30 de ani, OK, 32. De ce as investi in obligatiuni ? Sa bag bani in obligatiuni corporative ar fi o eroare fundamentala considerand ca investesc deja in aproape toate companiile lumii prin actiuni. Pe de alta parte obligatiunile guvernamentale serioase ofera praful de pe toba in ziua de azi.

Astfel, ma voi multumi cu money market funds si high yield savings accounts in loc de obligatiuni.

Imobiliare

Voi continua sa investesc si in imobiliare. Doar alaltaieri ce am dat de un super apartament de 2 camere in Bucuresti, zona semi-centrala, la 2 minute de metrou, bloc dupa anii 1980, decomandat, etaj pana in 5, bloc izolat termic etc. Ce sa mai, o bomboana de apartament. Pretul de pornire: cu 6% sub pretul pietei. Desigur, ar trebui sa fie undeva la 10%-15% sub ca sa il iau. Cred ca as reusi sa-l iau la sub 11%…

Whatever, ideea este ca voi continua. Investitiile imobiliare sunt prea profitabile sa stau deoparte. Nu stiu insa daca sa o fac si in Belgia. Ideea este ca sunt cu ochii in patru pe imobiliare.

Rambursare credit

Trebuie sa fiu nebun sa rambursez creditul anticipat. Pe scurt, am un credit cu 1.35% dobanda fixa in EUR pe toata perioada de creditare. Sau 1.27% ? Nici nu mai stiu, who cares ? Parca e 1.27% totusi. Stiu ca am negociat-o de la 2.1%. Dar stai asa ca dobanda este deductibila din venitul impozitat din Luxembourg, deci ajung sa platesc de fapt cam 1% dobanda.

Domnule CarutaCuBani, cat este inflatia ?

Buna remarca aventurierule. Te-ai prins, dobanda mea este sub inflatie. Cu alte cuvinte am putea zice ca “fac bani” din acest credit. I love this game.

Criptomonede

Haha, hahaha, hahahaha.

Domnule CarutaCuBani, te simti bine ?

Este felul meu de a spune nu criptomonedelor. Desigur, daca vrei sa pui la bataie niste play money, go ahead, insa cu siguranta nu as spune nimanui sa-si puna la bataie o parte importanta din portofoliu in criptomonede.

Peer 2 Peer (P2P)

Hai sa-ti zic cum sta treaba cu P2P. Este ca si cum ai merge cu masina cu peste 130 km/h fara centura. Why the fuck would you do it ?

P2P este relativ nou (la fel ca si criptomonedele), si este viitoarea marea teapa pe care si-o vor lua, probabil, sute de mii, sau chiar milioane de investitori.

Aventurierule, de ce ai investi intr-un produs care nu este reglementat, auditat extern, unde aproape nimeni nu protejeaza investitorii etc ? Pe cine iti imaginezi tu ca imprumuti prin p2p ? Pe Mos Craciun ? Nu, finantezi acele persoane / companii care au fost refuzate de toate institutiile bancare serioase.

Domnule CarutaCuBani, dar randa….

Niciun dar aventurierule, n-am terminat. Dupa ce au fost refuzati de banci, s-au dus la prieteni, rude etc. Pana si acestea le-au dat cu flit, dandu-si ochii peste cap vazand in ce situatie financiara subreda se afla. Apoi ai ajuns tu sa-i finantezi, mare smecher ce crede ca face bani multi si usor.

Domnule CarutaCuBani, dar randamentele sunt frumoase la P2P.

Randamente frumoase ? Unde sunt alea ? Ai 200% pe an ? Macar 100% ? Nu, ai intre 10%-15%. Pentru numele lui Dumnezeu, tocmai ti-am aratat ca am facut 28% pe bursa si 13% pe imobiliare avand un risc aproape infinit mai mic.

Inca ceva, ultimul loc de unde trebuie sa iei sfaturi despre investitii P2P e reprezentat de persoanele care castiga prin afiliere daca incepi si tu sa investesti. Stii tu, acele persoane care au cate un cont pe fiecare platforma posibila.

P.S. Si pe mine m-au contactat platforme de P2P pentru conturi de afiliere, insa eu am coloana vertebrala. Altfel, puteam face bani frumosi. Nu din P2P, ci de pe urma afilierilor si a lipsei educatiei financiare din Romania 🙁

Pe final

Daca nu stii deja, la sfarsitul anului 2019 am facut in sfarsit un curs de investitii imobiliare. Stiu, stiu, nici macar n-am avut timp sa-l pun in meniu sa fie vizibil, sau sa pun vreo poza pe blog in care sa-l marketez.

Ideea este ca acest curs este disponibil momentan redus cu 30%, asa ca de noul an.

Astfel, daca vrei sa inveti sa investesti in imobiliare in margin of safety si sa-ti maximizezi randamentele, te invit sa comanzi varianta video din link-ul de mai jos. M-a bucurat tare sa aud ca mai multi participanti au aplicat deja notiunile invatate de la acest curs si au cumparat imobiliare in margin of safety. Kudos to you guys/girls.

Curs video de investitii imobiliare

Ciao si pe curand.

Disclamer: Nu sunt consultant sau planificator financiar. Nu recomand niciun fel de investitie in niciun produs. Tot ce scriu atat in acest articol cat si pe blog nu este altceva decat o opinie personala. Sunt banii tai si este treaba ta ce faci cu ei.

30 thoughts on “Investitii si obiective pe 2020”

  1. Multumim frumos de articol.
    Foarte frumos structurat, ca de obicei.
    M-am si lamurit cu anumite aspecte si strategii de investitii prost explicate in alte parti.
    Iti doresc un an cat mai benefic pe toate planurile!

    1. Super. Adevarul este ca trebuia sa includ un capitol si despre investitii in dezvoltare personala. Mi-a scapat. Oricum, mult succes in luarea celor mai bune decizii investitionale 😉

  2. Mi-a plăcut articolul însă la capitolul Criptomonede cred că vorbești prostii, ori cel mult în necunoștință de cauză. Studiază în mod serios domeniul și n-o să mai faci astfel de afirmații niciodată. Baftă!

    1. Pe acest blog vorbesc despre independenta financiara, deci despre investitii. Criptomonedele intra in categoria speculatiilor, deci banii bagati in crypto ar trebui sa se rezume la play money. Nu te poti baza pe play money pentru independenta financiara 😉 Daca iti iese specualatia, felicitari. Daca nu iti iese, fii fericit ca ai bagat doar play money.

      1. Nu e totul pura speculatie. Sunt si business-uri serioase in industrie. (Vezi Coinbase, vezi Bakkt, vezi Fidelity etc) Exista chiar companii din industrie listate la bursa americana, londoneza ori alte burse. Tehnologia blockchain a atras nume mari(vezi IBM de pilda) si continua sa fie adoptata de tot mai multe companii. Criptomonedele sunt o noua clasa de active. Asta vad ca iti scapa…si de asemenea le scapa si altora. Cum iti explici apoi ca Bitcoin este asset-ul cel mai performant din lume in ultima decada? Poate face asta un asset pur speculativ? Come on!

        1. De acord cu tehnologia de blockchain, care confirm si in domeniul meu ca este testata de toate bancile mari. Insa una este investitia in blockchain (sau companii leaderi pe acest domeniu) si alta este sa investesti in crypto ca un fel de forex 😉

  3. Buna! Poti te rog sa ne spui cum setezi alertele de scadere de la ultimul maxim cu 5%. Ai optiunea asta prin degiro? Se poate altcumva?
    Merci

    1. Depinde ce vrei exact. Poti folosi morningstar de exemplu. Sau poti utiliza un excel, folosind functiile google finance sau yahoo finance.

  4. Salut Bogdan. Investesti de obicei in garsoniere sa apartamente de 2 camere pentru inchiriere ulterioara?
    Si daca ai experienta cu asta, nu gasesti chiriasi mult mai greu pt 2 camere in loc de garsoniera?
    Merci.

    1. Buna Adian. Si garsoniere si 2 camere. Garsonierele au randament mai mare, insa momentan am ajuns sa prefer 2 camere caci sunt mai putine de manage-uit pentru aceeasi suma generata. Nu, nu am avut niciodata problema gasirii chiriasilor (in Bucuresti) pentru 2 camere.

  5. Hello,

    Ai analizat cumva daca ai fi iesit mai bine, daca banii pe care ii ai “pe bara” pentru cand pica cu 5-15% i-ai fi investit de la bun inceput?

    Adica sa nu faci market timing ?:)

  6. Frumoase randamente.Felicitari!
    13% pe real estate ai banuiesc achizitionand cu un credit si calculand la avans?
    P2P cred ca nu l-ai prea inteles pentru ca nu este deloc cum l-ai descris.Si nici riscurile nu sunt acelea.
    Pltformele finanteaza(re-finanteaza) IFN-uri locale ce au acordat deja acele credite(mare parte din ele reglementate in tarile respective de bancile centrale).
    In Romania sunt zeci de dezvoltatori imobiliari finantati prin IFN-uri cu Dobanzi de 24-33%.Din ce incaseaza platesc si investitorii.
    Cred ca mai trebuie aprofundata ideea, momentan nu cred ca ai inteles exact mecanismul.
    Succes in 2020!

    1. Merci Stefan, nu, randamentul se refera la tot portofoliu in anul 2019, nu doar la ce a fost achizitionat in 2019.

      In general sunt de acord cu ideea de play money (de ex in crypto, unde teoretic exista posibilitatea de explozie a investitiei), dar in P2P nici macar play money nu are sens, riscul fiind imens, iar reward-ul minuscul. Varianta de investitie in P2P reprezinta pentru mine lipsa de educatie financiara din partea investitorului, caci acesta trebuie mereu sa caute varianta optima risc-reward. Blog-ul meu vrea educarea romanilor in ideea de independenta financiara. Ar fi o nesabuinta ca in acest plan sa intre investitii P2P.

      Deh, fiecare cu parerile lui, asta-i frumos in investitii.

  7. Foarte frumos articol și felicitări pentru progres!

    Despre Peer2Peer cred că ai o impresie greșită, fără documentare în spate. Nu este normal să pui eticheta unui instrument de investiții relativ nou, fără argumente, doar pentru că nu este pe placul tău. Toți urmăritorii tăi o să aibe o părere greșită despre Peer2Peer doar pentru că ai zis că este o “țeapă” fără să aduci măcar un argument valabil.

    Este un instrument de investiții riscant, dar care poate fi mai puțin riscant în funcție de apetitul de risc al fiecărui investitor. Cu siguranță nu este altceva mai mult decât un instrument pentru o diversificare a portofoliului de investiții și în niciun caz o metoda de a investi tot portolofoilui unui investitor, dar nu este nici măcar pe aproape o “țeapă” și nici o călătorie cu 130km/h cu mașina fără centură de siguranță.

    Cred că nu este normal să faci o asemenea comparație cu un instrument de investiții doar pentru că nu este pe placul tău sau nu ai înțeles exact cum funcționează.

    Felicitări pentru blog și un an nou plin de investiții profitabile!

    1. Merci Adrian. Ti-am cenzurat comment-ul unde facea o referire externa.

      In general sunt de acord cu ideea de play money (de ex in crypto, unde teoretic exista posibilitatea de explozie a investitiei), dar in P2P nici macar play money nu are sens, riscul fiind imens, iar reward-ul minuscul. Varianta de investitie in P2P reprezinta pentru mine lipsa de educatie financiara din partea investitorului, caci acesta trebuie mereu sa caute varianta optima risc-reward. Blog-ul meu vrea educarea romanilor in ideea de independenta financiara. Ar fi o nesabuinta ca in acest plan sa intre investitii P2P.

      Deh, fiecare cu parerile lui, asta-i frumos in investitii.

  8. Buna! Poti sa imi spui, te rog, în ce EFT- uri investești?
    Stiu ca era un MSCI World dar de la ce companie?
    Multumesc!

    1. Buna Lavinia, majoritatea ETF-urile pe care le detin sunt de la Ishares. MSCI World detinut de mine este de la ishares. Atentie insa, acest ETF nu contine chiar toata piata globala. Nu sunt incluse pietele emergente si nici small-cap-urile din pietele dezvoltate.

      1. Buna Domnule CarutaCU Bani! Multumesc pentru raspuns. Deci ca sa am portofoliul complet imi mai trebuie: iShares MSCI Emerging Markets ETF si iShares MSCI World Small Cap ETF?
        Multumesc!

  9. foarte interesante obiectivele pe care le-ai detalita si explicat pe anul care vine.
    o mica nelamurire: spuneai ca ai gasit la cumparare un imobil de 2 camere, in cursul video spui la un moment dat ca achizitionezi imobile doar in vara, inainte de a se intoarce studentii din vacanta, care ar pune presiune pe chirii etc. sa inteleg ca intetionezei sa cumperi imobile si iarna?!

  10. Salutare. Felicitari pentru efortul pe care il faci aici. Si mult succes in 2020.
    Poti sa faci o recomandare de trader cu care se poate lucra pentru cumparat/vandut instrumente financiare.
    Spre exemplu acum lucrez cu Saxo. Dar as vrea sa am mai multe optiuni. Multumesc.

  11. Salutare Bogdan! rar am dat peste un articol care sa-mi starneasca asemenea interes. Felicitari pentru rezultate si felicitari pentru rabdarea si consecventa de care dai dovada sa mai scrii si articole. Permite-mi insa un fel de drept la replica constructiv. Daca raspunsul meu te pune pe ganduri 25% din cat m-a pus pe mine articolul tau, iata progresul prin dezbatere.
    Spui ceva de mersul pe autostrada cu 130/h fara centura. Eu voi aduce in discutie trotinele electrice din Bucuresti. Le stie cam toata lumea, le folosesc o multime de oameni, sunt pe val, sunt viitorul in orice comunitate care se respecta si se aglomereaza :)). Ghici ce: regimul de circulatie cu ele este complet NEreglementat. Ce legatura are? pai unde vazusi domnule pana acum reglementare institutionala la viteza cu care produsele apar pe piata? Compari un antreprenor tanar, dinamic, ambitios cu un dinozaur institutional care spune “Stai, asa ca nu poti face asta”! “Pai de ce?” R: trimite o solicitare si vei primi raspuns in 30(00) de zile!” Cam asa sta treaba cu P2P si reglementarea. Cand au aparut prima data bursele de marfuri au aparut imediat si reglementarile? Cand au aparut primele platformele de tranzactionare au fost reglementate instant?
    Dar asta nu este totul. Scrii foarte bine si clar despre raport risk-reward. Fair enough! Ca-i mare, ca-i mic, ca nu merita, ca etc. Dar pentru CINE ? Relativizezi randamentul cu riscul (si bine faci) dar nu relativizezi apetenta de risc la investitor. Pur si simplu ti-ai validat propria opinie (si de om din sistemul bancar!!) ca aceasta … s-o numim clasa de active este mult prea riscanta fata de ce ofera. Si ai tras mai departe concluziile in baza ipotezei tale. OK… not fair enough
    Nu Bogdan, eu nu consider “lipsa de educatie financiara” investitia in P2P. Consider ca “educatia financiara”, aia la care te referi tu este un domeniu care (si el) trebuie sa evolueze, sa se adapteze la nou, NU sa ramana captiva in vechiurile obiceiuri si paradigme pe care ni le-am format de-a lungul anilor. Si consider ca afirmatia ta este prea dura, si este relativizata doar la persoana proprie. Investitorul agresiv cu apetit mare la risc nu este obligatoriu ne-educat financiar, ci este doar agresiv.
    Randamente – alt drept la replica. “Randamente frumoase ? Unde sunt alea ? Ai 200% pe an ? Macar 100% ? Nu, ai intre 10%-15%. Pentru numele lui Dumnezeu, tocmai ti-am aratat ca am facut 28% pe bursa si 13% pe imobiliare”.
    Bogdan, scuze dar ai facut 28% din investitii? NU, nu, i-ai facut din specula aia pe care o blamezi la alte clase de active dar n-o vezi in portofoliul tau (si al meu, ca si eu am facut, a fost an bun)! Cum asa? pai stii foarte bine! E cumva acest 28% randament al dividendelor ? este cumva rezultat financiar (EBIDT) sau net result al companiilor la care esti actionar? e cumva crestere a activelor, a business-ului acelor companii din ETF-urile noastre? NU, evident! este rezultat provenit din impuls emotional, zvonuri, euforie, emotie, stiri pozivite, context norocos etc. E ceva aici reglementat sau auditat? Il reglementeaza cineva pe grasul ala din Coreea de N sa nu dea cu racheta care ar face actiunile praf si pulbere? Cine reglementeaza si auditeaza o viitoare prabusire cu 10-20-40% ? Cu ce este asta mai reglementabila si unde este riscul mai calculat decat un debitor din platformele P2P care da o teapa? Aaaa! Ca ai mii de companii in ETF-uri si esti diversificat? OK, si in platforme sunt mii de imprumuturi. Once again: nu comentez relatia mea sau a ta sau apetenta pentru activul X sau Y (ca se numeste Cripto, P2P, imobiliare etc). Am un gram de incordare ca ai legat toate astea de educatia financiara prin niste preconceptii.
    Intr-un an de scadere imobiliara si actiuni (nu crash, corectie), poate veni un investitor in P2P cu 10% randament in EUR sa-ti spuna “domnule Caruta cu bani, nu prea le ai cu educatia financiara, eu am facut 10% anul asta, tu esti pe minus 6!” ? Cam poate!
    Bafta multa in continuare, felicitari pentru fabulosul curs de investii imobiliare si inca odata: agree to disagree ca de aici vine progresul!

Dă-i un răspuns lui Daniel Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.