Sal’tare aventurierule. Astazi am una scurta si simpatica pentru tine.
O zi normala
Saptamana trecuta, in timp ce stateam eu frumos pe canapea cu laptop-ul in brate, primesc un apel anonim.
Imi era clar ca daca-i apel anonim trebuie sa fie de la vreun furnizor, internet, electricitate ceva. De obicei asa fac. Te suna din diverse motive care mai de care lipsite de interes pentru mine: “nu vreti nu stiu ce serviciu suplimentar ?”, “sunteti multumit de produsele noastre” blablabla.
Convorbirea telefonica
Intr-un final raspund caci, why not?
Mai departe voi incerca sa fac un rezumat al conversatiei. Desigur, ea a fost in franceza, insa sper sa aveti incredere in abilitatile mele de traducere in limba Romana.
“Buna ziua, suntem de la compania de electricitate/caldura, aveti 2 minute?”
“Buna ziua, desigur”
“Multumesc. As dori sa va intreb daca va urmariti consumul de electricitate / caldura ?”
“Nu”
“Nu va urmariti consumul lunar?”
Aici persoana de la telefon clar voia sa creeze un suspans ceva. Veti vedea mai tarziu de ce. Eu continui sec.
“Nu”
OK, aici ca side note, nu-i chiar adevarat, il urmaresc, insa cam o data, max de 2 ori pe an.
“Stiti ca aveti aplicatii de urmarire disponibile la noi pe site ?”
“Nu”
“Nu vreti sa le folositi ?”
“Nu chiar, dar imi puteti spune despre ele daca doriti”
Aici am zis sa fiu politicos. A urmat o explicatie de 2-3 minute despre cum iti poti urmari consumul, sa faci comparatii cu alte gospodarii similare etc. Sincer, cool stuff, doar ca neinteresant domeniul pentru mine.
“Acum ca v-am explicat, credeti ca o sa va urmariti mai atent consumul lunar ?”
“Intr-adevar, interesante tool-urile puse la dispozitie, insa nu voi incepe sa urmaresc lunar consumul”
“Tocmai m-am uitat pe istoricul Dvs. si vad ca la regularizare ati primit o factura de aproximativ 1.500 EUR pe ultimul un an si jumatate. Este o suma foarte mare.”
“Asa este”
“Stiti ca urmarind lunar consumul, puteti evita astfel de situatii ?”
“Dar eu nu vreau sa evit acesta situatie”
Deja persoana era usor contrariata, insa s-a tinut (inca) bine.
“Nu va deranjeaza ca la regularizare vine o suma f. mare de plata ? Daca ati urmari consumul lunar ati plati lunar o suma mai apropiata de consumul real, evitand surprize neplacute”
“Cum sa ma deranjeze ? Practic aveam de platit 1.500 EUR de acum un an, bani pe care ii platesc astazi. In ultimul an si jumatate inflatia totala a fost de un pic peste 3%. Cu alte cuvinte, nu numai ca am platit mult mai tarziu un serviciu pe care l-am folosit, dar am mai avut si discount de 3%”
A urmat o liniste totala, persoana de la capatul celalalt al firului ramanand fara cuvinte. Eu am continuat.
“Si inca n-am adus vorba de ce am facut cu banii in tot acest timp. Stiti cat a fost randamentul pe bursa de anul trecut ?”
Aici nu l-am lasat mai mult de 2-3 secunde ca am continuat.
“Aproximativ 30%. Cu alte cuvinte am ajuns sa platesc sub 1.000 EUR pentru o factura initiala de 1500 EUR. Astfel, nu vreau sa schimb nimic in legatura cu asta”
Aflat inca in soc, interlocutorul a avut macar puterea de a inchide conversatia.
“Am inteles. Va multumesc pentru timpul acordat. O zi buna”
“O zi buna.”
Perspectiva
Ai vazut aventurierule ? Totul tine de perspectiva. Cu cat intelegi mai bine cum functioneaza un sistem, cu atat poti profita de el mai mult, ajungand in final sa te bucuri mai mult de viata.
Am zis sa impartasesc aceasta mica conversatie Telefonica de saptamana trecuta cu tine din doua mari motive:
- Mi s-a parut funny. Pacat ca n-am intregistrat-o ☹
- Consider ca este si usor educativa, cel putin din doua puncte de vedere
- Financiar – managementul personal al finantelor
- Destramarea status quo-ului – uneori este benefic sa nu faci ce face toata lumea. Exista pe lumea aceasta o groaza de solutii la orice problema. Interesant este sa le gasesti pe cele mai simple, eficiente si neconventionale. That’s the fun of life.
In final mi se pare amuzanta rau toata faza. Gandeste-te la situatie. Pe de o parte managementul companiei stie clar ce fac eu. De aceea acest angajat a primit ca task sa ma sune sa ma convinga sa fac in asa fel incat sa nu mai ajung in astfel de situatii.
Pe de alta parte realitatea angajatului este complet alta. El este convins 100% ca m-ar ajuta daca nu as mai ajunge intr-o astfel de situatie, iar in momentul in care i-am explicat in 3 fraze, lumea i s-a dat peste cap, intrand direct in soc.
In ce barca vrei sa te aflii aventurierule ? Eu mi-am ales demult barca si iti spun ca totul depinde doar de tine. 😉
De fapt acest lucru incerc sa fac prin blog-ul de fata. Sa deschid ochii (si mintea) romanilor si sa le arat nu numai ca exista mai multe barci, dar si ca barca trebuie schimbata regulat, altfel ramanem intr-o realitate in care vom prospera cu viteza melcului, sau mai rau, nu vom prosperam deloc.
Ciao si pe curand.
Disclamer: Nu sunt consultant sau planificator financiar. Nu recomand niciun fel de investitie in niciun produs. Tot ce scriu atat in acest articol cat si pe blog nu este altceva decat o opinie personala. Sunt banii tai si este treaba ta ce faci cu ei..
Regularizarea este la 3 luni? Nu platesti penalitati daca amani plata?
Buna Andrei. Regularizarea este o data pe an. Intr-adevar, ai penalitati daca intarzii plata, insa eu nu intarzii. Am o optiune de a schimba suma de plata lunara anticipata, iar eu am pus o suma mica. Astfel, o data la an abia platesc real-ul 😉 Desigur, asta este in Belgia la furnizorul pe care il folosesc eu (electrabel). Nu stiu cum e in RO, sau chiar in BE, dar la alti furnizori
Salut,
Tocmai am ales un nou broker. E normal ca tabelul comisioanelor sa arate 10 euro (per trazactie) dar ei sa opreasca 20 (pe motivul ca 10 euro sunt pentru deschidere si 10 euro pe inchidere – ce se iau anticipat)?
Brokerul vostru cum procedeaza?
20 euro pentru o tranzactie e enorm. Eu am calculat totul la 10 euro conform tabelului.
Buna Andrei. Daca este 10 EUR pe tranzactie, atunci ar trebui sa-ti ia 10 eur daca cumperi, sau daca vinzi. Daca cumperi, iar apoi vinzi, vei avea 10+10=20.
Exact ce ai mentionat e trecut in tabelul ce contine comisioanele. Dar la telefon mi s-a spus povestea asta; comisionul se retine atunci cand cumperi ordinul.
Care este parerea ta?
Ar fi cazul sa mai caut un alt broker. Investind din RO, posibilitatile sunt limitate.
Fain în Belgia!
În RO,nu există așa ceva,nu se poate aplica situația ta,este lege ca regularizarea să fie făcută de la 30 până la Max 90 de zile.
Cei care au montate contoare inteligente,(și sunt din ce în ce mai multe zone)primesc lunar facturile pe baza consumului real.
Eu sunt curioasa daca omul ti-a zis: “am inteles” chiar a inteles cu adevarat ca tu ai castigat 500 euro sau ca a inteles ca tu nu o sa platesti nimic mai mult in avans sau sa fii dispus sa schimbi furnizorul.
(noi am schimbat furnizorul la Lampiris, pt o oferta ce a picat tot asa, la telefon din asta, si am economisit aprox. 20% din decizie)
Doar el stie ce a inteles si cat a inteles 🙂
Si eu am negociat la finalul anului trecut cu compania actuala (electrabel) si am obtinut un 10%-12% nu mai stiu exact cat. Chiar si asa vazusem ca Lampiris e mai ieftin, dar n-am avut curaj sa schimb, caci cu electrabel n-am avut niciodata vreo problema cu electricitatea. Aceeasi dilema o am cu internetul de la proximus. As putea sa schimb la un provider mai ieftin, insa am aceeasi teama ca daca nu merge la fel de bine. In BXL n-as avea aceste dileme, insa in Arlon nu exista atat de multe opinii de incredere 🙂