Sal’tare aventurierule. Acest articol este pentru corporatistul din tine.
Table of Contents
Venit mare =! antreprenor
Nu cred ca am vazut vreun blog, coach, mentor, persoana, animal, insecta, celula, sau atom care sa nu provaduiasca ideea ca daca vrei sa ai un venit mare trebuie sa ajungi antreprenor, altfel nu ai nicio sansa.
EY ne arata insa cum doar 16% din toti antreprenorii din Romania castiga peste 2.000 EUR pe luna. Auch, not cool.
Cum asa Domnule CarutaCuBani ? Tot vad articole prin media despre start-up-uri de succes…
Buna observatie, insa te-ai intrebat vreodata ce profit per actionar scot acele start-up-uri ? In general acele articole mentioneaza cifra de afaceri (CA). Sa zicem ca vorbim de 500.000 EUR / an, o suma frumusica de altfel. Problema este ca profitul reprezinta doar o parte din CA, sa zicem 30% (aici am fost extrem de generos).
Astfel, am ajuns deja la 150.000 EUR / an. Dar stai asa ca in general sunt mai multi actionari. Sa zicem 4. Astfel, per actionar ar veni undeva la 37.500 EUR. Ups, am uitat sa platim si impozit pe profit. Whatever, ideea este ca de la 500.000 EUR CA am ajuns la 37.500 EUR / an.
Domnule CarutaCuBani, dar ca angajat ai o limita bine definita pana unde poti creste. Ca antreprenor poti sa ajungi sa ai sute de milioane de EUR.
Acesta este probabil argumentul numarul unu. Daca scopul tau este sa ai o avere de peste 100 de milioane de EUR, atunci intr-adevar esti cam obligat sa o faci prin antreprenoriat. Daca in schimb te multumesti “doar” cu cateva zeci de milioane de EUR, ai mult mai multe sanse sa o faci prin statutul de angajat.
Este usor sa visam ca vom dezvolta un business ce produce profit de sute de milioane de EUR. In realitate ai mai multe sanse sa castigi la loto.
Domnule CarutaCuBani, care este scopul acestui articol, sa ma deprimi ?
Deloc. Ce vreau sa spun este ca ai mult mai multe sanse sa ajungi multi-milioanar ca angajat. Gandeste-te, ai 1-2-3 fondatori (actionari principali) al unei companii gigant ce ajunge sa genereze profituri de zeci de milioane de EUR, dar ai o armata de C-level, respectiv directori care castiga bani de nu-i pot intoarce cu lopata.
Cu alte cuvinte, sansele tale sa fondezi o companie gigant sunt infinit mai mici decat sa devii director sau C-level la o astfel de companie si sa castigi sute de mii / milioane de EUR / an, care investiti se vor transforma lejer in cateva zeci de milioane de EUR. Nu mai zic ca daca ajungi sa lucrezi la o companie sexy la moda, gen Facebook, Google, Microsoft etc doar ca proaspat absolvenit de facultate si ai peste 200 mii USD/ an. 200k primul an de munca eu zic not bad….
OK, am inteles, dar cum ajung sa castig mult intr-o companie ca angajat ?
4 profile de angajati
In realitate este mai simplu decat iti imaginezi. Inainte insa trebuie sa ne uitam din elicopter la diferitele tipuri de angajati existenti intr-o companie
Slacker-ul
Slacker-ul, cum il numesc eu, este acea persoana care nu are niciun chef de munca. Meseria lui de baza este sa evite cat poate de mult munca. Se uita la ceas tot timpul si rupe usa in primul minut dupa cele 8 ore de munca. Sper ca nu trebuie sa mentionez ca daca vrei sa ajungi sa ai venituri gargantuane, acest profil nu este recomandat.
Executantul
Majoritatea angajatilor intra in aceasta categorie. Vorbim aici despre acel angajat care duce la bun sfarsit in mod constant task-urile ce ii sunt atribuite. Daca dupa cele 8 ore de munca nu a terminat, nu-i bai, mai sta si peste program (in anumite limite bineinteles), avand setata clar mentalitatea ca trebuie sa duca la bun sfarsit task-ul curent.
Greseala des intalnita printre persoanele ambitioase care vor sa ajunga la venituri mari este sa creada ca este indeajuns sa fii un bun executant. Desi vei fi apreciat ca un angajat bun, nu vei avea parte de explozia venitului activ, caci nu vei intra in categoria de top performer.
Anumite persoane isi dau seama de acest lucru si trec la etapa urmatoare.
Avidul de munca
Acest profil este unul de tranzitie. Orice ai face nu vei poposi prea mult aici. Ori iti vei gasi calea catre urmatoarea etapa, ori te vei fustra si vei pleca din companie, sau te vei intoarce inapoi la rolul de executant.
Avidul de munca este acea persoana ambitioasa care si-a dat seama ca doar executand task-urile zilnice, doing business as usual, (BaU) nu are cum sa isi mareasca veniturile ca racheta in cadrul companiei.
Avid-ul de munca are un avantaj: si-a dat seama ca trebuie sa faca mai mult. Are insa un dezavantaj foarte mare: nu stie ce sa faca concret. Astfel, aceasta persoana se duce in general la superiori sa ceara mai multa munca, mai multe responsabilitati etc.
Uneori ii merge, alteori nu, in functie de nevoile companiei si de cat de abil este management-ul firmei.
- Daca firma are nevoie de o persoana care sa preia mai multe responsabilitati, e super: jackpot.
- Daca nu este o nevoie clara de a prelua mai multe responsabilitati, atunci Avid-ul de munca ori evolueaza, ori va deveni fustrat, vazand ca nu ii sunt satisfacute dorintele de a urca in cadrul companiei. Management-ul poate deveni si el iritat, in functie de cat de brut isi exprima Avidul de munca aceste dorinte.
Intraprenorul
Aici si doar aici vrei sa te aflii daca explozia venitului iti este dorinta. De ce ? Pentru iti creezi singur de munca, ajutand compania sa prospere.
Domnule CarutaCuBani, nu ai zis ca nu trebuie sa fii antreprenor ?
Grija aventurierule, am zis intraprenor, nu antreprenor. Intraprenorul se foloseste de know-how-ul si resursele companiei ca sa creeze noi business line-uri, sau sa eficientizeze procese.
Intraprenorul este acea persoana care are 3 mari capacitati:
- Intelege valoarea adaugata pe care departamentul unde activeaza aduce business-ului companiei. Cu alte cuvinte intelege atat business-ul companiei cat si componentele si conexiunea dintre ele ce alcatuiesc business-ul ca intreg.
- Este la curent cu ce se intampla in piata pe domeniul in care activeaza. Stie ce-i nou, ce-i inovativ, ce a ajuns la maturitate etc.
- Aduce inovatie in companie prin:
- Eficientizare de procese
- reducand astfel diversele costuri (total cost of ownership, operation etc)
- atingang time to market – generand venituri aditionale
- Deschidere de noi business line-uri – generand venituri aditionale.
- Eficientizare de procese
Domnule CarutaCuBani, dar cum ajung acolo ?
In primul rand trebuie sa incepi sa citesti in timpul liber despre industria in care activezi. Apoi sa intelegi cum se muleaza rolul tau into the big picture. Trebuie sa vezi cum functioneaza compania de la nivelul de jos pana la cel mai de sus. Sa intelegi ce importanta are fiecare componenta si ce contributie are la succesul firmei, cat de critica este etc.
Este primordial sa ajungi sa stii si sa intelegi care este directia strategica a companiei. Doar asa vei putea ajunge sa aduci o valoare adaugata importanta, spargand tavanele ierarhice, ajungand sa discuti direct cu directori, sau chiar C-level.
Un exemplu concret…?
Sa zicem ca lucrezi in departamentul de BI al unei companii.
M-ai terminat, ce inseamna BI ?
BI = business intelligence. Fancy word, dar in principiu faci rapoarte / dashboard-uri pentru diverse departamente. Easy peasy.
In daily work vei invata in mod evident cum sa folosesti tehnologiile de BI, cum sa faci rapoarte / dashboard-uri eficiente etc. In timpul liber insa trebuie sa faci mult mai multe:
- Sa studiezi piata de BI si sa vezi care-s tendintele, tehnologiile mature etc. De exemplu poti incepe de la celebrele matrice Gartner pe domeniul de interes (BI). Aici iti construiesti know-how-ul de baza, tehnic, pe domeniul tau.
- Sa incepi sa studiezi si sa intelegi partea de business a activitatii tale. Desigur, faci rapoarte si dashboards, dar de ce ? Ce inseamna fiecare cifra in acel raport ? De ce este dorita ? Sunt anumiti KPI folositi de concurenta pe care voi nu ii folositi ? Aici vei avea prima oportunitate de a te face remarcat. Acel geek din BI care intelege business-ul si propune noi KPI, good job 😉
- Apoi trebuie sa te axezi pe tot stack-ul tehnic end-to-end. Acum ca ai aflat care este finalitatea rapoartelor / dahboardingurilor facute de tine, trebuie sa te intrebi de unde vin datele pe care le folosesti ? Ce sisteme folositi pentru datele brute, ce ETL, ce DWH, ce tehnologie, ce metoda etc. Invata ce exista pe piata, high level, pe fiecare layer. Aici ai a 2-a oportunitate de a te face remarcat eficientizand procese.
- Acum ca esti deja cunoscut in departamentul tau + eventual in alte 1-2, trebuie sa devii mai eficient in a aduce valoare adaugata in companie. Singura ta sansa este sa aflii care sunt proiectele strategice ale firmei si sa te axezi pe acele topic-uri.
Dupa mine, in 2-3 ani ai timp suficient sa te aflii la stadiul 3, apoi lucrurile devenind mai usoare, caci deja esti tag-uit ca super star.
Piece of cake
De ce consider ca este usor sa ajungi in top, generand venituri frumusele ? Pentru ca aproape nu ai concurenta. Desigur, sunt multi care vor sa castige sute de mii de EUR sau milioane pe an, insa una este sa vrei si alta este sa faci ceva in sensul acesta.
In timp ce prietenii ies la bere, tu citesti despre logistica, sau banking, sau despre ce business face compania ta. In timp ce ei ajung acasa de la munca si mai baga un fifa, sau ce s-o mai juca astazi, tu inveti high level ce stack tehnologic folositi si care sunt alternativele cu avantajele si dezavantajele de rigoare.
In realitate, concurenta in adevaratul sens al cuvantului este foarte mica. In plus, depinde care este scopul tau. De exemplu al meu a fost clar: sa imi cresc venitul, atat. Nu ma intereseaza sa ajung mare sef de plantatie. Stiu senior manageri in companie care castiga mai putin ca mine….not for me.
Pe final
Pana la urma totul tine de ceea ce vrei, efortul depus (sacrificii) si probabilitati.
Am scris acest articol pentru ca am 2 tipuri de persoane care ma contacteaza pe aceasta tema:
- Cei care imi spun ca nu stiu ce sa faca, ce le place, pe ce domeniu sa se focuseze, unde vor sa ajunga etc
- Cei care stiu clar unde vor sa ajunga, dar nu stiu cum.
Eu ma adresez doar celor din categoria a 2-a. Lucrez cu o persoana, mult mai inteligenta ca mine, de peste 6 luni. Aceasta persoana a fost inspiratia acestui articol, vazand cat de departe a ajuns in mai putin de un an. Kudos to you.
Multi zic sa te aventurezi in antreprenoriat cat esti tanar, eventual din facultate, sau imediat dupa, ca ai timp sa esuezi si sa prinzi experienta. Eu, ca de obicei nu merg pe “ceea ce zice toata lumea” si nu sunt de aceeasi parere.
In primul rand de ce sa esuezi cand poti sa eviti acest lucru? De ce sa nu te angajezi la inceput si sa devii un top performer, devenind intraprenor in cadrul unei multinationale ? Vezi ajunge la castiguri fabuloase, pe care daca stii sa le investesti, le vei multiplica usor, devenind in no time independent financiar. De asemenea, in acest timp vei capata experienta necesara deschiderii unui business pe cont propriu de succes daca asta iti doresti. Toate acestea pe resursele firmei, fara vreun risc de faliment personal.
Cu alte cuvinte, ai prins experienta necesara si ai mai mult decat suficienti bani sa te aventuriezi in antreprenoriat.
Hai ca te-am plictisit destul.
Ciao si pe curand.
Disclamer: Nu sunt consultant sau planificator financiar. Nu recomand niciun fel de investitie in niciun produs. Tot ce scriu atat in acest articol cat si pe blog nu este altceva decat o opinie personala. Sunt banii tai si este treaba ta ce faci cu ei.
Crezi ca aceasta cale se aplica si in piata de la noi unde vorbim mai mult de outsourcing ?
Se aplica in orice domeniu.
Bineinteles, se aplica in orice domeniu. Diferenta consta doar in valoarea absoluta pe care o produce domeniul respectiv. Unele sunt intr-adevar mai lucrative decat altele.
Excelent articol, Bogdan! Thank you! Inca o data!
Merci Adriana. Cu mare placere.
Totul are un plafon intr-o corporatie. Ma cam indoiesc ca poti castiga peste C-level (mil euro) cam indiferent in ce bransa activezi. Aici putem lua cazul unor expati in RO care nu au pachete corelate cu valoarea adaugata ce o aduc companiilor mama.
Dar cred ca ar fi util sa vii cu un exemplu concrect de la tine din companie sau altceva veridic.
Bineinteles ca are un plafon. Si ca antreprenor ai plafon, dat de piata, market cap.
Nu am zis ca poti castiga peste C-level. Eu personal nu o fac, deci nu iti pot da exemplul meu. Insa CEO-ul a mine castiga peste 20 de milioane pe an. Nu trebuie sa castigi atat ca sa ajungi sa ai un networth de…10-20 de mil sa zicem, pe care vrei sa-l atingi in 10-15 ani sa spunem.
Daca ar fi sa extrapolez discutia, daca simti nevoia de un networth de peste 100 mil, nici macar atunci antreprenoriatul nu iti ofera cea mai mare sansa, ci sa aspiri sa ajungi C-level 😉 Desigur, vorbesc doar despre probabilitati. Sentimentul de implinire nu este luat in calcul 😉
Cum se numește compania ?
Ce carti/resurse citesti pe partea de logistica? Poate ar fi fain sa faci un newsletter 🙂
Buna Elena, eu lucrez in fintech, nu pe logistica, deci nu te pot ajuta.
Felicitari pentru articol! Bogdan tu la ce suma te vei considera independent financiar, pentru ca nu pot decat sa ma uimez cand vad aceste cifre 10-20mil de euro in 10-15 ani? Intreb pt ca un venit pasiv de 10000 Euro/luna este generat cu 3mil si eu personal nu vad cum ar cheltui cineva aceasta suma chiar daca este vorba de independenta financiara la nivel global. Bine, daca facutul banilor este scopul in sine cum este in cazul lui Graham Stephan cu venituri de aproape 170k$/luna si cheltuieli de 1.5k/luna, inteleg dar daca independeta financiara este scopul acele sume in sine mi se par colosale.
Mersi de articol!
Merci Daniel. Fiecare persoana are propria suma, nu asta cred ca este cel mai important lucru. Totusi, recunosc ca cifra mea este mult mai mare decat mi-ar trebui. Dar asa sunt eu, un risk freak. Altfel nu m-as simti bine.
Frumos ce spui doar ca nu si cind vorbim de Romania. Majoritatea corporatiilor (cu citeva exceptii) au plafoane mult mai mici, sunt multinationale la care managerul general cistiga maxim 6-7000 Euro./luna… In plus posibilitatile de “ascensiune” sunt limitate in cadrul acestor companii, ajungi la nivelul maxim pe care-l poti atinge in domeniul tau si abia esti pe la 5000… In plus, in majoritatea cazurilor, strategiile nu se fac si deciziile nu se iau local asadar implicarea in aceste lucruri este extrem de putin posibila…Daca nu esti dispus sa pleci, sa te relochezi si sa renunti la orice fel de viata personala…. nici o sansa.
Iar companiile la care un C-level invirte milioane sunt practic…ca si inexistente.
Intr-adevar, in Romania sumele sunt mai mici, d-aia am si plecat din tara, si nu in oricare, ci acolo unde se castiga cel mai mult (cel putin luand in calcul purchase power parity).
Trecand peste, acest lucru nu inseamna ca nu vei ajunge sa castigi mult mai mult decat majoritatea, doar ca adaptat la cifrele locale. In plus, poti targeta acele multinationale care platesc (aproape) la fel de bine ca in europa de vest / sua, caci avem si astfel de companii in RO. Am fost chiar si eu uimit de anumite venit-uri ale unor persoane din Romania cu care am facut mentoring.
Revin ca mi se pare…de ce nu vii cu cifre concrete?! Arunci niste supozitii… Ruiz a venit cu ceva clar tu vii si spui vorbe goale….multa lume stie ca Oracle, Adobe, Amazon ofera venituri foarte bune in romania dar nimeni nu a spus ca ofera peste 15-200k/year
Domnul Silviu, nu este ca si cum realitatea se schimba, sau nu dorm eu noaptea ca i se pare unei persoane ca arunc supozitii. Deja share-uiesc prea mult din viata mea personala. Acest blog este citit de zeci de mii de persoane. Va invit pe dumneavoastra sa va expuneti toate datele private aici.
Share-uiesti pt ca a fost vointa ta. Dar mai de ajutor pt cititori ar fi sa vada exemple concrete din real life, acum se stiu cifre publice despre veniturile unor CEO, profituri companii, eu nu am cerut ca exemplu cazul tau ci un coleg o situatie concreta, daca eu castig 3000 euro pe luna in RO nu pot economisi never 80% cu 2 copii…asta referitor la articole de prin urma…
Altfel un blog reusit.
Interesanta perspectiva! Mulțumesc!
Cu mare placere.